god jul alla goda änglar och elaka jävlar

Nu är det jul igen. Alla urspårade relationers och latenta familjekonflikters absoluta höjdpunkt på året. De som kan flyr landet. Thailand är aldrig så populärt som just över julhelgerna. Mallis är ett gammalt säkert kort när det julas. Goa i Indien har seglat upp som en frälsare undan glögg och gamla släktingar. Kina, Prag, vadsomhelst. Bara vi slipper stanna hemma och umgås med släkten. I motsats till vad många tror, spår jag att det inte blir något nytt försäljningsrekord för julhandeln i år, trots högkonjunktur och laddade plånböcker. Folk orkar inte längre härda ut i galleriorna. Vi vill inte mer. Vi önskar oss bara långt bort. Klimathotet bleknar när en flygbiljett kan frälsa oss från Kalle Anka och traditionsenligt julfirande. Stjärnan i Betlehem leder faktiskt bort i år.

Ni har redan gissat det. Själv åker jag ingenstans. Jag härdar ut. Med hjälp av DVD-boxar och katolsk midnattsmässa tänkte jag mig överleva även denna jul. Förr i världen brukade tomten fråga om man varit snäll innan man fick någon julklapp. Hur är det, har ni varit snälla? Jag har varit ganska snäll. Men elak också. Trots det har jag fått flera julklappar redan faktiskt.  Världen är en plats för mirakel.

Lämna en kommentar

Filed under allmänt

Kommentera

