mitt i musiken men borta i orden

Lyssnade just på SR:s musikprogram Mitt i Musiken. Det pratades där ( i likhet med flera andra program i P1 idag ) om förberedelserna inför Obamas installation som president. Lyriskt konstaterades att Obama som första president anlitad seriösa musiker, bland annat den världsberömda cellisten Yo-Yo Ma. Vackert så. Men sedan kom man in på Aretha Franklin. ”Med tanke på hur mycket Obama pratat om Change, är det väl inte en helt vågad gissning att hon kommer att sjunga den här….” och så lade de på Chain of Fools !!! Efteråt upprepade programledaren för säkerhets skull reporterns förmodat vitsiga låtval. Change är på gång!

Kära Mitt i Musiken. Change betyder förändring (eller växelpengar). Chain däremot betyder kedja. Dessvärre handlar inte Arethas hit om att förändra dårarna (Change the Fools) utan att det finns många av dem (Chain of Fools). I och för sig kanske man kan se räckan av amerikanska presidenter som en kedja av idioter, men det tror jag inte Aretha vill antyda. Fast vem vet? Chain of Fools kan ju kanske vara en vits att framföra imorgon, med anspelningar på förre presidenten då möjligen? Det vore roligt att få veta hur ni tänkte på redaktionen ….

3 kommentarer

Filed under text och musik

3 responses to “mitt i musiken men borta i orden

  1. Kristina

    Om man fick skicka in musikkommentarer till Mitt i musiken så hade en annan Aretha-hit suttit fint som tillrättavisning: Respect!

  2. … just a little bit… yeah!!

  3. A. Nyman

    Det handlade kanske om at bryta ”the chain of fools” kan en tänka.

Kommentera

