krim på universitetet

Kan inte låta bli att kommentera min favoritläsare Kristinas kommentar apropå litteratur: Jomenvisst, det är nog bara en tidsfråga innan en sådan bok kommer! Komplett med detaljerade redogörelser för korridorintriger och seminariesammanträden och betygskonferenser. Kanske också lite relationstrassel och dagishämtningar så att läsaren garanterat inte ska ställas inför några främmande verkligheter.

Faktiskt körde P1 nyligen en historia som tilldrog sig på Stockholms Universitet! I radioteaterns form fick vi möta filosofiprofessorn, prefekten och resten av kollegiet. Som ett fiktivt inslag: ett mord. Professorn avlider hastigt mitt i en föreläsning om Wittgenstein! Det visar sig så småningom handla om ett giftmord, genomfört av påläggskalven på institutionen som lömskt förfalskat dokument av Wittgenstein, där den berömde filosofen beklagar sina tidigare slutsatser. Något professorn, sakkunnig och påläst, såklart kommit på!

Men innan dess hinner det avslöjas att professorn var otrogen med prefekten, som också hade ett förhållande med en forskare på institutionen som blivit förbigången i den akademiska hierarkin.

Jag tyckte faktiskt det var rätt kul och underhållande att lyssna, även om jag inte hörde alla avsnitten. Men så jobbar jag ju heller inte på universitetet. Och mord är väl än så länge – och förhoppningsvis även framledes – högst osannolika på Stockholms Universitet?

Apropå det hördes Ester Pollack i P1 på torsdagen. Det var intressant att höra om hur hon blev intresserad av kriminalreportaget. Men jag är kanske partisk, eftersom Ester var min företrädare som assistent på forskningsprojektet Journalistikens Roller. Döm själva!

Lämna en kommentar

Filed under radio

Kommentera

