magasinet camino

För ett tag sen hittade jag magasinet Camino i hyllan hos min lokale tidningshandlare. Camino marknadsför sig som ”Sveriges första och bredaste magasin för en hållbar livsstil”. Ekologiskt, Energismart och Fair Trade står i versaler på omslaget, som har rubriker som ”Lyxigt med tid”, ”Schyst sparande” och ”Energismart städning”.

Se där en redaktionell idé i tiden, tänkte jag och slog till. En hållbar livsstil vill vi väl alla ha och varför inte försöka göra det lite mer lustbetonat? Miljömedvetenhet kan inte bara handla om dåligt samvete och sopsortering. Camino ser ut som en vanlig veckotidning/modemagasin som vänder sig till kvinnor. Komplett med modereportage och pryltips och välsminkad modell på omslaget.

Styrkan i innehållet är länktipsen till olika sajter på nätet. De trycks dock i väldigt tunna sans-serifer, och kan vara svåra att uttyda rent grafiskt. Det är överhuvudtaget ett problem – tycker jag – när man använder sans-serifer i tryck. Gör man det dessutom i storlekar som åtta punkter (vilket kan funka på en datorsskärm) underlättas inte läsning. Något annat som minskar läsbarheten är de stora textsjoken, utan vare sig mellanrubriker, luft eller markerade anfanger. Camino kräver mycket av sina läsare. Det gäller att vara störtintresserad och uthållig för att plöja sig igenom texterna.

Texterna ja. Tyvärr är det inte någon genomgående hög kvalitet på dessa. Vissa texter håller, andra inte. Ett reportage om tidssociologen Jörgen Larsson fångar åtminstone inte mig. Vi får inte reda på annat än det vanliga (”förut satt jag fast i ekorrhjulet, men nu är jag lycklig för jag jobbar mindre, ta vara på dagen och njut av livet”). Hur många gånger har vi inte läst liknande uttalanden? Så många gånger att det börjar låta som floskler. Det hade ju varit intressant att höra vad just en ”tidssociolog” kommit fram till i sin forskning i detta sammanhang?

Eller – om man nu tycker att forskning är för krångligt och vill åstadkomma något inspirerande och lättläst: lägga ner mer möda på att fånga läsaren och höja den stilistiska ribban?

Jätteirriterande att inte få veta vem som är vem på bilderna. Om det nu är så att vi förväntas intressera oss för Jörgen personligen, vill vi ju gärna veta mer om hur han har det. Men vem han åker båt med får vi tillexempel inte veta, bara se att han gör det med några personer. Kanske har man eftersträvat en mer ”konstnärlig” utformning på just de här sidorna?

Samtidigt är matuppslagen väldigt traditionellt utformade. De ser ut som hämtade ur ICA-kuriren.

Prylplocket Husligt (under vinjetten Tekniskt) är utplockade produkter som man ogenerat gör redaktionell textreklam för (likadant under vinjetten Sunt på sidan 19). Det framgår inte varför just dessa produkter valts ut – annat än att det ingressen sägs att de är ”miljösmarta” – och framförallt inte vad de kostar, om de är testade någonstans eller vad som gör just de här produkterna mer miljösmarta än andra. Att man publicerar en faksimil av EU:märkningen gör det inte enklare för läsaren att förstå – ingenstans i texten sägs att just dessa produkter är A+++-märkta eller förklaras vad det isåfall innebär. En bildtext i fem punkter(?) ger den knapphändiga upplysningen att produkten fått betyg A på tvättning, sköljning och torkning. Det är förvirrande information, eftersom det i omedelbar anslutning till denna bildtext är en bild på ett kylskåp (och ovanför en dammsugare, men de kanske också kan skölja och torka?).

Annars är innehållet den vanliga mixen av matrecept, modereportage, resetips och designtips. Kanske hade jag för höga förväntningar, för man skulle ju kunna tänka sig att här fanns ett redaktionellt nytänk. Men allt ser ut precis som vanligt. Med skillnaden att det påpekas att man kan åka tåg och båt till England istället för flyg och att caféerna man tipsar om (s 63) serverar veganbullar.

Camino är bättre på nätet än på papper!

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under tidningar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s