att se framåt

Ja, alltså min egen privata framtid framtid är ju utstakad, som ni förstår. När Mark och jag väl är gifta, sitter vi i trädgården bland fågelkvitter och diskuterar kvantfysik. Eller inomhus mörka höstkvällar, framför brasan, och planerar nästa rymdresa.

Men annars. Hur ska det gå med världen och människorna?

Se detta fantastiska klipp från SvT:s arkiv! Där får bland andra rektor Fredrik Borelius uttala sina förhoppningar inför det nya året. Året är 1957, en tid med framtidstro.

Jag blev förvånad när jag upptäckte att jag instämmer med rektorn. Han önskar först och främst en god vilja – det är förutsättningen för alla andra önskningar. Sedan önskar han för landet ”en god näring och goda affärer”. Och så önskar han att makthavarna inte ska övervaka oss 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året, utan att de får vila sig en stund ibland. Sitta i en gungstol med nattrock och stilla begrunda. ”Att stilla begrunda har en märklig förmåga att befordra vishet” säger rektorn. För kulturen önskar han att den ”inte alldeles går vilse bland penningsäckarna”.

Att klistra in videon här blev alldeles för krångligt. Men här är URL:en iallafall:

Lämna en kommentar

Filed under 1

Kommentera

