så gick det till när mamma var ung…

Kan inte låta bli att dela med mig av ett klipp från youtube, där Christina Lindberg agerar i en sedelärande berättelse om hur det kunde gå till i Stockholm i början av 70-talet. Själv var jag för liten att se filmen – den var dessutom säkert rankad som porr – men däremot såg jag Christina Lindberg i de tidningar min mamma fick med sig hem från förlaget där hon jobbade (min mamma alltså, Christina frilansade för andra redaktioner än den där min mamma jobbade – det fanns många slags tidningar på Förlaget).

Ett outplånligt intryck gjorde Christina Lindbergs reportageserie från en bastu – där satt hon, spritt språngande, och intervjuade framstående herrar, även de i födelsedagskostym men oftast med en liten handduk kokett placerad på strategiska ställen. Det var säkert ingen lämplig läsning för minderåriga, men som sagt: hela Förlagets utgivning fanns att tillgå när jag växte upp.

Wikipedia lär mig att Christina Lindberg studerade journalistik på Poppius och att hon även varit (är?) chefredaktör på Flygrevyn. Hennes stora intresse är svamplockning och hon har gett ut en svampbok. Jag har för mig att hon startade en bildbyrå också. Och enligt Wikipedia ska hennes rolltolkning i filmen Thriller från 1974 ha inspirerat Quentin Tarantino till att göra Kill Bill- filmerna med Uma Thurman. !!!!!!!!!!

Lämna en kommentar

Filed under 1

Kommentera

