musiker som kommer att bli kramade

OK. Som ni som läste förra posten redan vet, är det 2nd Annual International Hug a Musician Day den 28:e maj. Här är min lista på de musiker jag realistiskt kan få tag på och som jag tycker förtjänar en kram (och om du är musiker och finns på listan, låt mig veta var du befinner dig den 28:e maj! Alternativt låt mig veta att du inte vill ha någon kram!)

1. Peps Persson. För lång och trogen tjänst. Och för att han varit den dionysiska utväxten på en musikrörelse som ibland gått vilse i politiska proklamationer. Men Peps har hållit kursen. Musik handlar om glädje. Den ende svenske musiker som har en publik i Afrika, vad jag vet.

2. Titiyo. För att hon äntligen kommer med eget material. För att hon sjunger så bra. Och för att hon är sin alldeles egen, underbara person.

3. Love Derwinger. För tolkningen av Scriabins Vers la Flamme (som inte finns inspelad). Jag glömmer den aldrig så länge jag lever. Och för att han nu har modet att ge sig på Bach, den störste. Kan inte vänta att höra!!! (Kanske borde stå först, egentligen).

4. Martin Fröst. För att han är rolig och bjuder på sig själv på konserter. Och för att han fraserar så bra. Jag vet hur svårt det är att spela klarinett, ekvilibrist där!

5. En ljudtekniker: Tobias Derwinger. För att han kan lyssna, vilket – av det sammanlagda utbudet att döma – är en svår konst även bland ljudtekniker. Bäste ljudpåläggare på SvT och en av få som kan få en inspelning att gå fram! Kram, Tobias!

6. Niklas Rundqvist. För träget arbete i musikens undervegatation. Ingen lägger ner så mycket arbete på en omöjlig release som Niklas. För detta – och för Dockornas Vacuum – är han värd en kram.

7. Anna Nederdal. En av Sveriges bästa röster. Give her credit! Och jobb!!!!

8. Max Lorentz. För hans kongeniala tolkningar av Bowie. Något som måste vara oerhört svårt, men som låter hur självklart som helst.

9. Håkan Soold. För sitt enträgna arbete med the Plastic Pals och andra sympatiska spelningar.

10. Rickard Mattson. För att han är en god vän och för att han tror på det han gör.

Lämna en kommentar

Filed under 1

Kommentera

