politiker jag sett i tunnelbanan

Jag tycker det hedrar dem. Politikerna som åker tunnelbana. De är inte många, men de finns.

Nu finns det ju väldigt många politiker på olika nivåer. Jag har säkert missat att känna igen väldigt många landstingspolitiker, exempelvis.

Det sägs om Per-Albin Hansson att han varje dag tog spårvagnen in till stan. Olof Palme såg jag aldrig i tunnelbanan, däremot köpte han glass en gång av några kompisar till mig som hade en fin glassvagn som hette Jazz-Glass, där de spelade gammaldags swingjazz. För detta uttryckte Olof Palme sin uppskattning.

Nåja. Jag ska inte dra ut på det längre. Här kommer Det Stora Avslöjandet:

De politiker jag sett i tunnelbanan är Lars Ohly (Karlaplans tunnelbanestation, han vankade av och an på perrongen och verkade röksugen) och Fredrik Reinfeldt (sträckan Odenplan-Hötorget, det var i rusningstid och fullpackat och vi stod som packade sillar. Det var innan han blev statsminister).

Så nu vet ni. De sympatiska kollektivtrafikanterna finns på flyglarna i politiken.

Lämna en kommentar

Filed under allmänt

Kommentera

