upphovsrätt i fokus

I den här artikeln i Fokus sammanfattar Lars Ilshammar läget i upphovsrättsdebatten. I samma tidning skriver Anders Persson om spelet bakom de parlementariska Ipred-kulisserna i Stockholm och Bryssel.

Och i förra veckan diskuterades det upphovsrätt på Publicistklubben under Ulrika Knutssons ledning – en debatt som blev intressantare än många andra PK-debatter. Se den på Isobel Hadley-Kamptz blogg (hon deltog själv i debatten).

Jag kan inte låta bli att tänka att debatten handlar om (minst) två skilda saker. Det ena – som alltid varit en hjärtefråga – är att skydda sitt material från otillbörligt utnyttjande. Redan innan internet var det ett problem med företag som stjäl artiklar.

Ett exempel är det försäkringsbolag som publicerade mina och andras artiklar under sin ”nyhetstjänst”, något som ingen av oss som medverkade där vare sig visste om eller hade fått betalt för

Ett färskare exempel är Ifpi, som stal en artikel från Computer Sweden rakt av och publicerade den som om det hade varit deras egen.

I fall som dessa blir man såklart förbannad. Företag och organisationer som vill låna trovärdighet från journalister för sin marknadsföring ska både be om tillstånd och – om de får ett sådant – betala dyrt !!!

En annan sida av saken är privatpersoner som ideellt och utan vinstintresse lägger ut grejer. Jag har jättesvårt att bli arg för att någon suttit och knappat in grejer jag skrev för tidningen Z på 80-talet. Snarare blir jag rörd och glad!!! Att skicka en faktura för något sådant känns ganska avlägset.

Ipred gör det inte svårare för företag att sno artiklar, och är därför ganska värdelös som lag när det gäller att skydda min upphovsrätt (den jag lever av). Däremot underlättar Ipred för den som vill sätta dit privatpersoner som delar med sig till andra privatpersoner. Jag funderar på att starta ett skivbolag. Då skulle jag kunna få ut uppgifter om enskilda datoranvändare. Dessa uppgifter (inkomst, adress, familjeförhållanden o s v) skulle i sin tur kunna användas – om jag vore kriminell – som utpressning (om du inte betalar, så…). Så enkelt! Kreativa kriminella är glada över Ipred, skulle jag gissa.

1 kommentar

Filed under allmänt, text och musik, tidningar

One response to “upphovsrätt i fokus

  1. calandrella

    Så sant, så sant. Upphovsrätten som den ser ut idag, med alla förtvivlade försök till upprätthållande (som IPRED), är inte till för kretörerna, utan för giriga skivbolag.

Kommentera

