men Fredrik….?

…hur menar du nu? Här har jag väntat hela dagen på dina tips om hur jag ska byta min hyrestvåa mot en villa (se Käre Statsministern). Och inte fått några, istället skickar du ut ett pressmeddelande om att tjaaa, vad?

Såhär säger du:”…. hyresrätten har absolut funktion på hyresmarknaden i att möjliggöra rörlighet för grupper som har svårt att orka med att betala kapitalinsatser, för att möta den rörlighet på arbetsmarknaden som vi i allmänhet bejakar. Då är det bättre med hyresrätter många gånger än ägda alternativ, men då ska dom fungera som hyresrätter och problemet är att det gör dom ju inte.”

Jag anstränger mig jättemycket för att förstå vad det är du menar. Gunilla Herlitz menar för sin del att det inte fanns några faktafel i DN-artikeln. . Den var för övrigt fullt läsbar. Men tydligen anser du att du blev felciterad – eller varför går du ut med detta pressmeddelande?

OK. jag gör ett försök att begripa. Jag har, rent generellt, inte något klent förstånd. Iallafall klarade jag tentan på kursen Materiens minsta byggstenar. Den handlar om partikelfysik, vilket är både svårbegripligt och intressant. Du kanske också gått den?

Dechiffreringsförsök:

Först har vi det här med den ”absoluta funktionen” som du refererar till. Vad är det för skillnad på en absolut funktion och en funktion? Antingen funkar grejer eller också funkar de inte. Om vi inte talar kvantmekanik, för isåfall kan ju partiklars tillstånd både vara och inte vara, det finns exempelvis virtuella partiklar. Men nu pratade vi ju bostäder?

”Möjliggöra rörlighet”. Alltså, jag bor inte för att röra på mig. Det vill säga: jag rör på mig men kanske inte så mycket inne i själva lägenheten. När jag vill röra på mig, brukar jag ta en promenad eller gå till gymet. Eller menar du det metaforiskt – att jag ska flytta? Ja, det var väl det jag sa redan igår. Du gillar inte att jag bor på det här sättet.

”Som har svårt att orka med att betala kapitalinsatser” – nu är du nästan begriplig faktiskt. Det verkar som om du förstått att hyresrätt inte innebär köpeskilling eller skuldsättning hos banken.

Men sen blir det knepigt igen: ”För att möta den rörlighet på arbetsmarknaden som vi i allmänhet bejakar”. Fredrik, vill du alltså att jag byta jobb? Tala om för mig vad du tycker jag ska jobba med, och var!

Det där ”som vi i allmänhet bejakar” – är det Pluralis Majestatis? Det trodde jag att bara kungen använde, och knappt ens han, väl? Vilka är ”vi”? Du och Filippa? Ditt parti? Täbyborna? Vilka, mer exakt, är det du representerar när du säger ”vi”?

”Då är det bättre med hyresrätter många gånger än ägda alternativ, men då ska dom fungera som hyresrätter och problemet är att det gör dom ju inte”. Jag har bott i hyresrätt i ganska många år nu och jag kan lova dig att det fungerar. Detta sagt helt utan att veta något om vad du själv har för erfarenhet av att bo i hyresrätt. Det kanske inte alls fungerade för din del?

När du nu säger att det inte fungerar att bo som jag gör, måste jag återigen få fråga: var är instruktionerna om villabytet som du tipsade om igår?

5 kommentarer

Filed under Okategoriserade

5 responses to “men Fredrik….?

  1. Kenneth

    Reinfeldt har säkert Tibble gymnasium i tankarna när han nämner ohederliga affärer. Nu är det bara så att alla är inte lika funtade som familjen Reinfeldt
    http://www.dn.se/sthlm/kammarratten-forsaljningen-av-tibble-gymnasium-var-olaglig

  2. Strutsman

    Sanna: Märker ord? 🙂

    Du förstår väl att det inte är dig han menar? Det finns massor av människor som vill byta jobb eller flytta av andra anledningar, men det går inte p.g.a. svårigheten att hitta hyresbostad. Jag känner själv flera ”drabbade”. Att du inte är en av dom spelar såklart ingen som helst roll. Jag känner alltså personer som tackat nej till både jobb och utbildning för att de inte hittat bostad.

    Och när Reinfeldt säger att hyresrätterna i innerstaden inte fungerar som det är tänkt har han ju helt rätt. När man måste känna rätt person eller betala svart för ett kontrakt så är ju hyresmarknaden satt ur funktion. Då behöver du ju plötsligt den kapitalinsats som du inte skulle behöva.

    Marknadshyror är det enda rättvisa. Hyresregleringarna bör slopas så snart det bara är möjligt.

  3. Det här inlägget gjorde hela min morgon! Tack ska du ha.

  4. Partikelfysik och bostadsmarknaden! Viva!

    Reinfeldts flirt med fysiken verkar vara långtgående: Fastän han inte vet var du bor, så har han åsikter om hur snabbt du bör flytta på dig. 🙂

  5. Som Heisenberg lär ha sagt när han blev stoppad på Autobahn: Jag vet exakt hur fort jag körde, men jag har ingen aning om var jag befinner mig!

    ”Vi bejakar rörligheten” – ett citat att brodera och rama in?

Kommentera

