Så långt borta och ändå så nära

Den direktsända utrikespolitiska debatten skulle just börja. Jag hann höra de första meningarna av Bildts utrikesdeklaration – ”Den europeiska rösten behövs i världen. Och Sverige behövs i Europa” deklarerade han på myndig halländska. Carl Bildt – hallänning, svensk, europé – fortsatte sedan med ”röst för frihet” och ”kraft för fred” innan jag tog av mig lurarna.

För jag befann mig på seminariet Oljans roll i Afrikas nyaste stat . Det handlade om Lundin Oils inblandning i händelser i Sudan mellan 1997 och 2003, för vilka kammaråklagare Magnus Elving i somras beslutade inleda en förundersökning om folkrättsbrott. Bland annat ska 12 000 personer ha blivit dödade när oljefälten ”rensades” från civil befokning (”clean the villages” som det stod i ett dokument som visades). Lundin Oil har tidigare hävdat att dessa områden var obefolkade. Stora arealer jordbruksmark har förstörts. Och Carl Bildt satt i styrelsen för Lundin Oil under den aktuella perioden.

Två hitresta representanter för Afrikas nyaste stat närvarade vid seminariet. De inleder nu diskussioner med bland andra SIDA om kompensation. De vill ha ett sjukhus, tillexempel. De säger att Sveriges rykte står på spel. Och de har bett Carl Bildt om ett möte, men han lät hälsa genom sin sekreterare att han inte hade tid.

Ett par kvarter bort, så gott som inom synhåll från Medelhavsmuséet där vi befinner oss, står utrikesministern och talar om fred och frihet. Kanske är det därför han inte har tid att träffa delegationen från Södra Sudan. Eller kanske ingår det inte i en utrikesministers uppgifter att träffa delegationer från nybildade stater. Vad vet jag. Jag vet bara att avståndet mellan kvarteret Johannes Större – där Medelhavsmuseet och UD ligger – och Riksdagshuset aldrig varit längre.

Så långt borta. Och ändå så nära.

Lämna en kommentar

Filed under allmänt, radio

Kommentera

